
Cursus door Karin van Laer
Grip op de leerling met downsyndroom
(0 beoordelingen)
Gedrag is een vorm van communicatie, maar wat als we de boodschap niet goed begrijpen? Veel leerlingen met downsyndroom vertonen soms ogenschijnlijk moeilijk gedrag, maar vaak ligt hier een diepere oorzaak aan ten grondslag, zoals angst of onzekerheid.
- 0 Cursisten
Inhoud
In dit themacollege kijken we door de ‘bril van downsyndroom’. Samen gaan we onderzoeken hoe wij ‘dwars en eigenwijs gedrag’ kunnen lezen en vertalen. Wanneer we begrijpen hoe een leerling met downsyndroom denkt en gebeurtenissen verwerkt, kunnen we beter aansluiten en ondersteuning bieden bij het leerproces.
Doelgroep
Schooltype
Niveau
Studielast
6 uur (waarvan 3 zelfstudie-uren)
Doelen
- Herkennen en begrijpen van dysfatische ontwikkeling en de impact hiervan op communicatie en leren;
- Kennis over effectieve leerstrategieën bij kinderen met Downsyndroom.
- Probleemgedrag analyseren, ombuigen en begeleiden door middel van een functionele gedragsanalyse.
Data
Bijeenkomst 1
Tijd: 15:30 - 18:00
Plaats: Van der Valk Hotel Drachten
Programma
Bijeenkomst 1
-
Mediatheek
Docenten
Karin van Laer
Kain van Laer is jarenlang werkzaam geweest in het speciaal onderwijs als leerkracht, vakdocent en stagebegeleider. Van SBO tot Cluster 3 en 4 basis- en voortgezet onderwijs. Ze heeft veel ervaring opgedaan met instructie geven aan leerlingen met gedrags- en leerproblemen. Ze is geboeid door de leerling met een extra onderwijsbehoefte en onderzoekt graag, samen met de professional, de kwaliteiten van de leerling om zo tot leren te komen. Sinds een aantal jaar is ze werkzaam als Ambulant begeleider voor Steunpunt Onderwijs Noord en Trainer Druk en Dwars bij het Noordelijk Onderwijsgilde.
Vergelijkbare cursussen
Er zijn geen cursussen gevonden die voldoen aan de zoekopdracht.