
Cursus door Manon Franzen, Ludo Abbink
Inclusief onderwijs - Ludo Abbink
(0 beoordelingen)
Inclusief onderwijs is een ambitie waar alle scholen en schoolsoorten zich de komende jaren voor in gaan zetten. Vaak is het concreet maken van ‘inclusie’ best een lastige stap, omdat het onderwerp breed en veelomvattend is. In een reeks masterclasses kijken we samen vanuit verschillende invalshoeken naar de idealen, praktische uitwerkingen, knelpunten en mooie voorbeelden van inclusiever onderwijs.
- 1 Cursisten
Inhoud
Ludo Abbink is bestuurder van het samenwerkingsverband PO. In september 2022 initieerde het samenwerkingsverband PO Friesland een voorhoedetraject naar inclusiever onderwijs. Scholen konden hier vrijwillig voor intekenen. Het was niet nodig om al een heel eind op weg te zijn naar inclusiever onderwijs. De enige voorwaarde was dat er breed draagvlak was in het team om de school inclusiever te maken. Uiteindelijk deden 23 scholen mee aan het voorhoedetraject.
Inmiddels zijn we drie schooljaren verder. Wat leerden wij in die periode? Welke goede praktijken zagen wij? Wat zijn essentiële voorwaarden om een school inclusiever te maken? En misschien ook wel…..wat werkt er nu juist niet?
In deze masterclass word je meegenomen op de ontdekkingsreis naar de inclusievere school. We koppelen daarbij wetenschappelijke inzichten aan onze bevindingen uit de praktijk. Daarnaast gaan we ook de dialoog aan over de beeldvorming over inclusief onderwijs en het belang van schoolcultuur bij een geslaagde transities op weg naar de inclusieve school.
Deze masterclass is onderdeel van de themareeks ‘inclusief onderwijs’. In deze reeks worden verschillende onderwerpen behandeld die essentieel zijn voor het begrijpen en toepassen van inclusie. In drie colleges wordt inclusie vanuit breed maatschappelijk oogpunt belicht, maar ook heel concreet gemaakt door te kijken naar de vraag: Wat kunnen we samen ontwikkelen en belangrijker nog; wat is er al ontwikkeld en kan als inspiratie dienen voor scholen die een aantal stappen richting inclusie willen maken?
In de reeks wordt een brug geslagen van de wetenschap naar de praktijk, met voldoende ruimte voor verbinding en uitwisseling tussen de deelnemers. Of je nu leraar bent, assistent, directeur of begeleider, deze reeks zet je aan het denken en stimuleert je (klein) te beginnen met inclusie!
Doelgroep
Schooltype
Niveau
Studielast
12 uur (waarvan 6 zelfstudie-uren)
Doelen
- Inzicht in de ontwikkeling, implementatie en uitdagingen van inclusie in de samenleving en de onderwijspraktijk;
- Inzicht in de complexiteit van psychische problemen;
- Kennis van het belang van samenwerking tussen scholen, professionals, ouders en leerlingen om een inclusieve schoolomgeving te creëren.
- Kennis over de ontwikkelingen er ervaringen omtrent inclusief onderwijs in Friesland.
Data
Bijeenkomst 1
Tijd: 16:00 - 18:00
Plaats: Van der Valk Hotel Drachten
Programma
Bijeenkomst 1
Ludo Abbink is bestuurder van het samenwerkingsverband PO. In september 2022 initieerde het samenwerkingsverband PO Friesland een voorhoedetraject naar inclusiever onderwijs. Scholen konden hier vrijwillig voor intekenen. Het was niet nodig om al een heel eind op weg te zijn naar inclusiever onderwijs. De enige voorwaarde was dat er breed draagvlak was in het team om de school inclusiever te maken. Uiteindelijk deden 23 scholen mee aan het voorhoedetraject.
Inmiddels zijn we drie schooljaren verder. Wat leerden wij in die periode? Welke goede praktijken zagen wij? Wat zijn essentiële voorwaarden om een school inclusiever te maken? En misschien ook wel…..wat werkt er nu juist niet?
In deze masterclass word je meegenomen op de ontdekkingsreis naar de inclusievere school. We koppelen daarbij wetenschappelijke inzichten aan onze bevindingen uit de praktijk. Daarnaast gaan we ook de dialoog aan over de beeldvorming over inclusief onderwijs en het belang van schoolcultuur bij een geslaagde transities op weg naar de inclusieve school.
Mediatheek
Docenten
Manon Franzen
Manon is werkzaam als Orthopedagoog bij Effectief Onderwijs en werkt daarnaast als orthopedagoog binnen de gespecialiseerde jeugdzorg. In het verleden heeft ze veel ervaring opgedaan binnen zowel de (gesloten) jeugzorg als het onderwijs. Ze was oa werkzaam bij een expertisecentrum in het voortgezet onderwijs en het cluster 3 en 4 onderwijs. Manon geeft veel trainingen op het gebied van gedrag en houdt zich daarnaast bezig met vraagstukken rondom zorg & onderwijs.
Vergelijkbare cursussen
Er zijn geen cursussen gevonden die voldoen aan de zoekopdracht.